in Emmaüs: een geval van incest, veroordeling van echtscheiding


140.4

Maria Valtorta:

'"Wat zal er met Jozef gebeuren?

Hij zou al gehoord moeten zijn! Zou het?"


Niemand antwoordt.

Klopas zegt tegen Jezus:

"Meester, een man uit Emmaüs heeft een ernstige zonde begaan.

Diens vader is vroeger van zijn vrouw gescheiden,

en zij is in Antiochië gaan wonen met haar broer, die een handelspost bezit.

Hij had die vrouw, die na een paar maanden huwelijk was weggejaagd

- en ik onderzoek de redenen niet -  nog nooit ontmoet.

Hij had niets over haar gehoord,

want haar naam was natuurlijk uit dat huis verbannen.

Toen hij een man was geworden, en de zaak en het bezit van zijn vader had geërfd,

dacht hij eraan een gezin te stichten, en toen hij in Joppe een vrouw ontmoette

die een rijke winkel bezat, trouwde hij met haar.


Nu weet ik niet hoe het bekend werd,

maar het werd bekend dat deze vrouw de dochter was van de vrouw van zijn vader.

Het is dus een ernstige zonde, hoewel het naar mijn mening zeer onzeker

wie de vader is van de vrouw.

Jozef werd getroffen door veroordeling

en zijn vrede als gelovige en als echtgenoot werd tegelijkertijd verwoest.

En hoewel hij met groot verdriet zijn vrouw, mogelijk zijn zuster, verstootte

- die door koorts werd getroffen en van verdriet stierf -

wordt het hem niet vergeven.


Ik zeg in alle eerlijkheid dat, als er geen vijanden van zijn eigendom waren geweest,

hij niet zo getroffen zou zijn... Wat zou U doen?"





"De zaak is zeer ernstig, Klopas.

Waarom heb je Mij dat niet verteld toen je bij Mij kwam?"

"Het was niet mijn bedoeling U hier weg te houden..."

"O, maar ik word niet verdreven door zulke dingen!

Luister nu...


Materieel gezien is er sprake van incest.

En daarom is er straf.

Maar om moreel schuldig te zijn,

moet schuld gebaseerd zijn op de wil om te zondigen.

Heeft deze man willens en wetens incest gepleegd?

Jij zegt nee.

Waar ligt dan de fout?

Ik bedoel: de schuld omdat men wilde zondigen?


Dan blijft nog het samenwonen met de dochter van je vader over.

Maar jij zegt dat het onzeker is of zij dat was.

En zelfs als dat het geval zou zijn,

dan houdt de schuld op zodra het samenwonen wordt beëindigd.

Hier is het einde zeker, niet alleen door de verstoting,

maar ook door de intredende dood.


Daarom zeg Ik,

dat ook deze man zijn schijnbare zonde vergeven moet worden.

En Ik zeg dat we, aangezien er geen veroordeling is voor de koninklijke incest [LV-van Herodes],

die voortduurt, in het licht van de wereld...

dat we medelijden moeten hebben met dit pijnlijke geval,

waarvan de oorsprong teruggaat tot de vergunning tot echtscheiding

die Mozes verleende om kwaad te voorkomen - zo niet ernstiger, dan toch talrijker.


Ik veroordeel die vergunning,

omdat een man, ongeacht of hij ten goede of ten kwade is getrouwd,

met zijn echtgenote moet leven en haar niet mag verstoten

wat overspel en soortgelijke situaties aanmoedigt.


Bovendien herhaal Ik dat men,

als men streng wil zijn, even streng moet zijn tegenover iedereen.

Ten eerste tegenover zichzelf, en tegenover de groten.

Voor zover ik weet heeft niemand, behalve de Doper, zijn stem laten horen tegen de koninklijke zonde. 

Zijn degenen die veroordelen vrij van soortgelijke en ergere zonden,

of worden zij door hun naam en macht bedekt, net zoals hun pompeuze mantel hun lichaam bedekt,

dat vaak ziek is van het kwaad?"


"U hebt het goed gezegd, Meester. Dat is zo. Maar wie bent u eigenlijk?"

vragen tegelijk de twee vrienden van de synagoge-overste.'


18 april 1945

Reacties

Populaire posts van deze blog

Jezus gaat naar Samaria - 2e jaar begint - nu Redder (meer dan Leermeester) - Barmhartigheid uitbreiden!

en Zijn volk ontving Hem niet...

zie het Lam van God !